Jistě se shodneme na tom, že marketing znamená pro majitele společnosti investici do budoucnosti. Jenže každý takový krok byste měli být schopni změřit. To ovšem neznamená, že všechny strategie lze měřit naprosto přesně a u některých je to prakticky nemožné. Ty, do kterých vkládáte nejvíce ale zaručeně spočítat dokážete. Otázkou ale zůstává. Měříte výsledky své propagace?
Používejte ROI
Existuje zaručený ukazatel, tzv. ROI (Return Of Investmens). Snadno a rychle vám spočívá návratnost investice, a to pomocí velmi jednoduchého vzorečku. Pokud bude výsledek nižší než 100 %, indikuje to ztrátu a měli byste se zamyslet nad tím, do kterých oblastí dát finance. Jak vypadá vzoreček?
- ROI = (čistý zisk – vklad na začátku) / vklad na začátku × 100
Výkon na prvním místě
Výkonnostní marketing je speciální odvětví, kterému se věnují konkrétní odborníci. Jeho obrovskou výhodou je to, že nezáleží na velikosti vašeho rozpočtu. I z menších částek se můžete dostat na vysoké. V běžné praxi potřebujete např. 15 000 Kč, zatímco u výkonnostní propagace si vystačíte i s 5 000 Kč.
Důležité je si ale vždy seřadit priority. Jaká platforma je konkrétně pro vás nejdůležitější? Pokud prodáváte kočárky, tak se vám Snapchat nevyplatí, protože se tam tolik maminek nacházet nebude. V případě, že naopak prodáváte produkty pro vegany, tak jsou ideální sociální sítě, protože tam se potkávají, diskutují a předávají si zkušenosti a recepty.
Propagace v praxi
Řekněme, že vaše cílová skupina je 60 000 lidí a máte rozpočet jen 5 000 Kč měsíčně. Pro výkonnostní marketing žádný problém. Jen si musíte chytře rozdělit, do čeho investujete. Příkladem může být vložení:
- 33 % do SEO,
- 32 % do PPC a dalších reklam na klíčová slova,
- 19 % do reklamy na Instagramu a
- 16 % do Facebooku.
Toto rozdělení ovšem záleží na tom, co prodáváte a na jaké služby nabízíte. Pro každý typ zákazníka je vhodné něco jiného. Pro mladší generace sociální sítě, pro střední věk či starší generace to budou spíš vyhledávače.